Toekomst van de house scene; Future house

Rowen Reecks

Het muziekgenre Future house is in volle opkomst onder de EDM luisteraars. Na Big Room house en Progressive house is het nu de beurt aan Future house om door te groeien tot een ongekende hoogte. Met DJ’s zoals Oliver Heldens en Tchami krijgt het genre steeds meer aanzien. Rowen Reecks, opkomende Future en Deep house producer uit het Limburgse plaatsje Bocholtz, vertelt ons meer over de toekomstige muziekstroming.

Future House is een evolutie van Deep house, het zijn twee stijlen die erg overeenkomen met elkaar. Zo zijn de Beats Per Minute (BPM) bijna identiek aan elkaar gelijk. Toch zijn er wel degelijk verschillen te vinden tussen de twee genres. Zo vertelt Rowen Reecks hierover: ”Wat Future house precies inhoudt voor mij? Voor mij is het een mix tussen de dansbaarheid van Deep house en de hardere stijlen die je meer op de festivals terug hoort komen. Denk dan bijvoorbeeld aan Progressive house en Big Room house.” Als producer maakt Rowen niet alleen Future house maar ook andere stijlen zoals Deep house. ”Eigenlijk is Future house een vorm van Deep house waarbij ‘net’ iets hardere geluiden gebruikt worden, dit maakt Future house in zijn ogen net wat geschikter voor de grotere festivals dan Deep house. ” Rowen vertelt ons meer over zijn ervaring en interpretatie van het opkomende genre.

Waarom ben jij begonnen met het produceren van Future house tracks?

”Ik maakte eerst van alles, van hip-hop tot Big Room house. Toen ben ik op een dag in mijn studio gaan zitten en toen ben ik gaan bedenken hoe ik een Future house plaat kon maken. Na veel probeersels kwam ik uit op mijn track ‘Dust’. Dat nummer heb ik opgestuurd naar Ferry Corsten en toen begon het vuurtje te lopen. Hij was er zo positief over dat ik meteen ben doorgegaan met Future house.”

En wat trekt jou zo aan bij dit genre?

”De creativiteit en de diversiteit. Telkens weer komen er DJ’s met nieuwe geluiden en sounds en dus niet iedereen die Oliver Heldens probeert na te doen. Toch merk je dat veel producers neigen naar Oliver Heldens. Dit gaat ten kosten van de creativiteit en vernieuwing.”

Hoe ben je bij dit soort house terecht gekomen?

”De eerste keer dat ik de remix ‘Go Deep’ van Tchami hoorde. Die remix vond ik zo vet, dat ik bij mezelf dacht: ‘Wat is dit?’ Hierdoor kreeg ik meer interesse in de diepere stijlen in plaats van Big Room house.”

Welke DJ’s zijn volgens jou essentieel in het ontstaan en de opkomst van Future house?

”De grondlegger is Tchami, maar Oliver Heldens heeft geholpen het groter te maken door de nummers ‘Gecko’ en ‘Koala’. Zij mogen gezien worden als de uitvinder en vormer van de Future house scene.”

Over Tchami en Oliver gesproken, wat vond je van de clash tussen hen op Twitter?

”Haha, ik had dat ook gezien op Twitter. Ik ken Oliver persoonlijk en hij is echt een hele down to earth kerel. Hij probeert zoiets niet uit te lokken, hij produceert wat hij lekker vindt klinken zonder te kijken naar andere DJ’s.”

Wat vind je van het verschil tussen deze twee Future house goden?

”Tchami’s zijn synthesizer sounds zijn beter, maar zo heeft Oliver Heldens weer betere melodieën.”

Welke Future house DJ heeft volgens jou de beste stijl?

”Ik heb niet echt een voorkeur wat betreft Future house, daarin tegen heb ik wel een favoriete Deep house DJ, dat is namelijk Low Steppa. Die vind ik echt geniaal!”

Hoe zie jij de ‘future’ in van Future house?

”Ik denk als iedereen blijft doorgaan met het kopiëren van de ‘Gecko-sound’, dan wordt het hetzelfde als wat er nu ontstaat bij Big Room house. Iedereen neemt elkaars geluiden over waardoor de creativiteit achterwegen blijft. Hierdoor denk ik dat er een grote scheiding komt tussen techno en UK garage, waardoor Future house wegvalt. Je merkt nu ook al aan de muzieklabels dat ze Future house aan het wegstoppen zijn. Dit komt door de angst van telkens dezelfde soort sound.”

Zie jij bij de grotere recordlabels, zoals Spinnin’ Records en Armada Music, steeds meer Future house en Deep house opkomen?

”Niet overal, maar bij Spinnin’ zeker. Zij zijn nu gestart met een Spinnin’ Deep Label, ze zijn dat echt aan het opbouwen. Op dit label zie je veel Deep en Future house terugkomen. Ze contracteren veel DJ’s van Future house en zij pushen die DJ’s iets harder om platen uit te brengen. Zo komen er veel nieuwe producers bij zoals Pep & Rash, The Voyagers en Curbi. Je merkt dat ze niet meer op zoek zijn naar nieuwe Big Room producers.”

 Op welke plaat van jezelf ben je het meest trots?

”Dat is ‘Dust’, omdat dit mijn eerste plaat was in Future house en deze werd meteen gedraaid door Hardwell, Blasterjaxx en Ferry Corsten. Voor mij was dit een soort van doorbraak, echt geweldig om mee te maken!”

Geef een reactie

